Księgowość w małej firmie
Mała firma nie wymaga prowadzenie księgowości w pełnym wymiarze. Można z powodzeniem zdecydować się na uproszczoną, jednak nie zawsze jest to opłacalne. Dużo zależy od profilu firmy.
Kto może skorzystać z księgowości uproszczonej
Księgowość uproszczoną mogą prowadzić osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz spółdzielnie socjalne, których obrót w poprzednim roku nie przekroczył kwoty 2 mln euro.
Co trzeba rejestrować
Do prowadzenia księgowości należy zaliczyć rejestr przychodów i rozchodów albo ewidencje przychodów. Ten drugi aspekt dotyczy nas wtedy gdy rozliczamy się na zasadzie ryczałtu.
Dodatkowe ewidnecje które trzeba prowdzić w niektórych przypadkach
- ewidencja środków trwałych;
- ewidencja wyposażenia;
- ewidencja przebiegu pojazdów;
- rejestry VAT.
Księga Przychodów i Rozchodów
Jej założenie powinno zbiec się z dniem założenia firmy ewentualnie na pierwszy dzień stycznia. Do tej pory konieczne było powiadomienie o tym Urzędu Skarbowego jednak z dniem 1 stycznia 2018 roku zniesiono ten obowiązek.
Jak ma wyglądać KPiR
Dokładnie określa to rozporządzenie ministra finansów. Znajdować się ma w niej 17 kolumn, każda z nich na koniec miesiąca ma zostać zsumowana.
Ryczałt
Z tego sposobu opodatkowania nie mogą korzystać tylko niektórzy przedsiębiorcy. Są to między innymi producenci produktów objętych akcyzą, wykonują wolne zawody, prowadzą handel detaliczny akcesoriami do pojazdów mechanicznych czy kantory. Są oczywiście wyjątki w poszczególnych kryteriach, dlatego zawsze warto się głębiej w nie wdrożyć.
Karta podatkowa
Również tak jak wspomniany ryczałt jest udostępniona dla części przedsiębiorców. Jednak podatek jest w miarę niski. Składają się na niego takie zmienne jak:
- rodzaj działalności;
- liczba zatrudnionych osób;
- liczba mieszkańców gminy gdzie prowadzi się tą działalność.
Każdy z tych sposobów prowadzenia księgowości w małej firmie ma swoje wady i zalety. Przy czym należy zaznaczyć, że dużo przedsiębiorców nie może z nich korzystać ze względu na charakter prowadzonej działalności.
Fajny artykuł, ale i tak ja wolę zlecać prowadzenie księgowości na zewnątrz, po prostu za dużo czasu mi by to zajmowało. A i nie mam go za wiele prowadząc firmę.