Kim jest buyer persona?
Stworzenie skutecznej kampanii promocyjnej stanowi ważny czynnik, wpływający na osiągane przez przedsiębiorstwo wyniki sprzedażowe. Przed opracowaniem strategii należy jednak dobrze skonstruować buyer personę. Warto wiedzieć, w jaki sposób można to zrobić.
Opis i charakterystyka
Buyer persona stanowi modelowe wyobrażenie o kliencie, do którego skierowana jest oferta przedsiębiorstwa. Elementami charakterystyki są m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania oraz zainteresowania. Przy określaniu buyer persony należy również wziąć pod uwagę sposób podejmowania decyzji zakupowych, najważniejsze potrzeby i problemy, decydujące o zakupie konkretnego przedmiotu. Wszystkie komponenty wyobrażeniowe tworzone są z uwzględnieniem psychologicznych wytycznych i danych demograficznych. Pierwszy etap kreacji stanowi zbieranie informacji o potencjalnych klientach. W tej fazie niezwykle istotną funkcję spełnia dokładna analiza uzyskanych danych. Drugim etapem jest natomiast opracowanie strategii komunikacyjnej i stworzenie oferty dostosowanej do zapotrzebowania klienta.
Korzyści, płynące z określenia persony
Zbudowanie modelowego wyobrażenia o odbiorcy stanowi duże ułatwienie dla firm, pragnących przygotować efektywną strategię marketingową. Dzięki buyer personie można bowiem stworzyć content, który nie zostanie zignorowany przez klienta. Modelowe wyobrażenie jest szczególnie istotne w przypadku sklepu internetowych narażonych na ryzyko porzucenia koszyków zakupowych przez konsumentów. Dzięki buyer personie można bowiem dobrać odpowiednią treść newslettera, atrakcyjne metody płatności online oraz funkcjonalne opcje dostawy towaru. Buyer persona pozwala również na skonstruowanie dobrego lejka sprzedażowego. Modelowe wyobrażenie jest dużym ułatwieniem dla e-handlowców, współpracujących z zewnętrznymi agencjami marketingowymi. Na jego podstawie można bowiem dobrze określić zasady współpracy i ustalić odpowiedni harmonogram publikacji treści skierowanych do odbiorców.
Modelowe wyobrażenie o kliencie powinno stanowić początkową fazę opracowywania strategii promocyjnej. Należy pamiętać, by przy tworzeniu buyer persony kierować się różnorodnymi wytycznymi. Pozwoli to w uniknięciu ryzyka skonstruowania wyobrażenia o konsumencie idealnym.